9 punkt content marketing

9 enkle punkt til bedre content marketing

Sliter du med å finne ut hvilket innhold som kan være relevant og skape verdi hos kundene dine i din content marketing strategi? Du er ikke alene om dette, mange opplever at det er vanskelig å identifisere temaer og retninger rundt egne tjenester og produkter som kan bidra til spennende og relevant innhold til målgruppene og som kan fungere over lang tid.

Jeg har satt opp 9 enkle punkt som kan lette jobben med å identifisere og hjelpe deg til å skape relevant og godt innhold for kundene dine.

1. Tegn opp målgruppens kundereise – gjennom kartlegging av kontaktpunktene og hvor behovet til målgruppen oppstår finner du naturlige temaer og arenaer for innholdet ditt. Er det tjenester eller innhold som kan skape merverdi for brukerne i markedet som er underkommunisert? Tenk hele tiden reisen i et kundeperspektiv, er det ting ting ved navigasjon/brukeropplevelse som som gjør reisen komplisert og vanskelig? Alle punkt underveis er viktige, men start med de mest åpenlyste så blir den enklere å fylle inn detaljene etterhvert.

2. Skriv SEO vennlig – ved å skrive SEO vennlig vil du øke relevansen på innholdet ditt mot søkemotorene, noe som igjen vil gi nettsiden din en høyere rangering hos Google. Tenk hva som er naturlig å søke etter, hvilke ord og fraser er viktige? Bruk tid på headingen, sørg for å ha gode og korte ingresser.

3. Gjør budskapet relevant – tenk nøye gjennom hva som er mest relevant for målgruppen og hvordan du kan vinkle innholdet ditt for å sørge for god stoppeffekt hos leserne. Årstider(årshjul), aktualitet og trender er gode stikkord.

4. Gjør kommunikasjonen troverdig – troverdig kommunikasjon skaper et større tillitsforhold mellom leserne og avsenderen og oppleves som mer verdifullt. Husk at du må kunne stå inne for det du skriver til kundene og kunden har alltid rett når det kommer til oppfatning av opplevd sannhet.

5. Lag en redaksjonsplan – for å få ut innhold med en jevn fordeling er det en stor fordel å lage en redaksjonsplan for når og hvilke artikler som skal ut. Ta utgangspunktet i selskapets årshjul og hvilke artikler som passer inn best gjennom året.

6. Gjør innholdet enkelt å dele – sørg for å implementere delingsfunksjoner på innholdet slik at det er enkelt for leserne å tipse andre om innholdet eller gi feedback på innholdet.

7. Bruk bilder – gode bilder har stor stoppeffekt og viser også hvilken retning eller hva innholdet handler om. Bruk også bilder på Twitter!

8. Del innholdet flere ganger – øk rekkevidden på delingen av innholdet ved å dele det flere ganger. Godt innhold har lang utløpsdato og kan brukes mange ganger før det er utdatert. Sjekk tallene i Google Analytics eller tilsvarende verktøy etter publisering og finn best mulig tidspunkt for når artikler eller innhold publiseres.

9. Analyser tallene – implementer måling på innholdet slik at du kan følge utviklingen på trafikk og lese-lengde på innholdet. Ha i bakhodet at alt innhold skal føre til noe på et eller annet nivå før en kjøpsbeslutning skal taes. Tenk på hvordan skal du klare å måle om innholdet skaper verdi for bedriften? Sett mål på hva som regnes som en lead, konvertering eller benchmark på leselengde. Du kan også gjennomføre undersøkelser på egne sider som kan belyse om aktivitetene dere har satt i gang er på rett vei.

Sist med ikke minst, husk at utviklingen av god kommunikasjon og konsepter tar tid før de skalerer i omfang. Vær tålmodig og skriv for å virkelig gjøre en forskjell i kundedialogen!

Vil du vite mer om hva vi i Ko&Co kan hjelpe deg er det bare å ta kontakt for en prat og en god kopp kaffe.

 

Skriv en kommentar

Laster