IMG_7222 copy

Adwords på 1-2-3

Google er verdens mest besøkte nettside. Søkemotorannonsering (PPC) her kan gi både målbare og effektive resultater. Kampanjene dine kan optimaliseres gjennom analysering av hva som konverterer og hva dine kunder søker etter. Men først må du komme igang. Vi gir deg en enkel innføring i hvordan du bør legge opp kampanjene dine

Kampanjer

I AdWords deler man opp annonsene i forskjellige kampanjer og annonsegrupper. For å gjøre dette på riktig måte, bør du først sette deg ned og se på nettsiden din. For å lage gode kampanjer, bør du ta utgangspunkt i hovedmenypunktene som finnes på nettsiden. I tillegg bør man ha en kampanje for selve merkevarenavnet.

Eksempel:
Du skal lage en AdWords konto for løpesportsbutikken.no. På nettsiden har du følgende kategorier: Treningstights, løpesko, overdeler, sportsklokker og sports-bh. Disse kategoriene, er de forskjellige kampanjene du bør ha i AdWords. I tillegg bør du lage en merkevarekampanje for Løpesportsbutikken.

Annonsegrupper

Under hver kampanje, kan du ha flere annonsegrupper. Her er det naturlig å lage annonsegrupper ut ifra forskjellige produkter, tjenester eller merkevarenavn for den aktuelle kampanjen.

Eksempel:
løpesportsbutikken.no selger tights fra Nike, Adidas og 2XU. De naturlige annonsegruppene å ha under kampanjen Treningstights vil være disse merkene.
Kampanje: Treningstights
Annonsegrupper: Nike, Adidas, 2XU

 

Annonser og søkeord

For hver annonsegruppe du har laget, kan du legge til flere annonser og søkeord. Annonsene du lager her, er de annonsene som vil vises for søkeordene du legger inn i annonsegruppen. Det er viktig å lage spesifikke søkeord som samsvarer med annonsene du lager. Unngå å ha samme søkeord i flere annonsegrupper, da dette vil gjøre at søkeordene konkurrerer på pris.
Start med 4-5 annonser, med litt forskjellig blanding av overskrift, innhold og call to action, og se etterhvert hvilke annonser som gjør det best. Det er viktig at landingssiden til annonsen samsvarer med annonsens innhold, og ikke bare går til forsiden. For eksempel bør en annonse for Nike treningstights gå rett til oversikten over Nike tightser, eller direkte til en spesiell Nike tights, og ikke til oversikten over tights fra alle merker.

 

Å lage en annonse

Når du skal lage en annonse, er det noen ting du må huske på. Overskriften kan ha en maks lengde på 25 tegn, og de to påfølgende linjene kan ha 35 tegn hver. I tillegg trenger annonsen en display url, som er linken som vises under annonsen, og en final url, som er den faktiske linken til landingssiden.

Overskriften bør inneholde søkeord for annonsegruppen. Linje 1 bør inneholde fordeler med akkurat ditt produkt eller din tjeneste. Det bør også linje 2 inneholde, men her bør det i tillegg være en call to action på slutten.

I display url’en bør mottaker få en indikasjon på hvilken side man kommer på ved å trykke på annonsen, samtidig som den bør gjenspeile søkeordet f.eks. www.nettsidenavn.no/produkt.

 

Søkeord

Søkeord bør være så spesifikke som mulig, for å sikre relevante visninger av annonsen. Unngå enkle søkeord som tights, og sats heller på kjøpe nike tights.

Ko&Co er et av Norges ledende performance marketing byråer. Vårt dedikerte team kan hjelpe deg med bedre synlighet i søkemotorene. Kontakt oss for en prat!

Skriv en kommentar

Laster