Breibart

Breitbart-Gate – en fallgruve for programmatisk?

Programmatiske annonsekjøp viser en vekst på over 70% i 2016 sammenlignet med 2015. Sammen med denne veksten er det også en voksende usikkerhet rundt hvordan programmatiske annonsekjøp fungerer. I forrige uke skrev DN om norske annonsørers uønskede plassering på nettstedet breitbart.com. Artikkelen setter fokus på risikoen ved å havne på nettsider med innhold hvor annonsørene ikke ønsker å vise sine annonser.

Riktige forhåndsregler sikrer at man unngår å havne på uønskede nettsteder når man kjøper annonser programmatisk. Dersom man ikke har gode forhåndsregler på plass, er det vanskelig å vite nøyaktig hvor annonsene havner. Spesielt innenfor retargeting er gode rutiner viktig. Gjennom bruk av retargeting følges brukeren med annonser uavhengig av hvilket nettsted som besøkes. Dette kan medføre at annonsene dukker opp på sider (både norske og utenlandske) man ønsker å unngå.

Problemstillingen er ikke ny for Ko&Co. Vi har alltid jobbet tett med systemleverandører og nettverk for å sikre at våre annonsører unngår eksponering på nettsider som ikke samsvarer med deres verdier.

Brand Safety and Bearskin

Vi i Ko&Co benytter primært Adform som har solide standarder for brand safety. Dette sikrer annonsørene mot å havne på nettsteder de ønsker å unngå. Bearskin er den andre standarden som sikrer at Adformsystemet ikke kjøper trafikk som er definert som svindel. Vi har i tillegg til dette egne ekskluderingslister i AdWords når vi bruker Google Display Network. Dette er viktige funksjonaliteter som er med på å sikre at mediekjøp er trygge og riktige. Algoritmer som optimaliserer og styrer programmatiske kjøp i retning av å konvertere en handling, tar ikke alene hensyn til hvilket nettsted annonsene blir eksponert på, om dette ikke er definert på forhånd.

Hvit- og svartlisting

Adform gjør det mulig å legge inn egne inventarlister som inkluderer eller ekskluderer målretting mot domener og subdomener. Dette gjør det effektiv og forutsigbart å kjøpe RTB eller direktekjøp i nettverk hos de ulike mediene som tilbys gjennom programmatiske tilganger.

Kritiske spørsmål før kampanjestart

Ved programmatisk annonsering gjennom et mediebyrå, eller direkte gjennom et annonsenettverk, bør man absolutt stille kritiske spørsmål til hvilke forhåndsregler som er definert. Da unngår man at annonsene dukker opp på sider man ikke vil assosieres med, og man oppnår lettere synligheten man ønsker på spesifikke kategorier, innhold og nettsider.

Gode rutiner sikrer annonsørene

Ko&Co opererer konsekvent med industristandarder for Brand Safety. Dette innebærer at du som annonsør  i størst mulig grad er sikret mot slike hendelser gjennom teknologien vårt annonsesystem (DSP) bruker. I tillegg jobber vi kontinuerlig med å overvåke og vaske domenelister slik at vårt varelager er sikkert og oppdatert. Likevel er rutinene veldig viktige. Om et uhell skulle skje, vil det gå kort tid fra en feil er oppdaget til feilen er rettet i systemene.

Ønsker du å vite mer om programmatisk annonsering og hvilke muligheter din bedrift kan ha gjennom denne formen for annonsering? Ta kontakt med joel@koogco.no  eller tore@koogco.no

Skriv en kommentar

Laster