Handlekurv optimalisering

Den forlatte handlekurvens potensiale

Har du noen gang tenkt på mulighetene som ligger i de kjøpene som aldri blir gjennomført? Hvis ikke er tiden inne, for nå er nye løsninger tilgjengelige i det norske markedet.

Norske e-handlere kan omsette for 300 millioner mer
I 2014 omsatte netthandelsbedriftene i Norge for 15 milliarder. Denne omsetningen kom fra bare 40% av handlekurv-besøkene. De siste 60% av besøkene ender uten omsetning. Dersom 30% av disse har fylt ut sin e-post (uten å nødvendigvis sende den inn) og vi ved å sende handlekurven til dem på e-post får 4,5% av disse igjen til å fullføre kjøpet, så er potensialet blant norske nettbutikker 300 millioner mer i omsetning. Regnestykket er basert på erfaringer fra faktiske cases i det norske markedet.

Handlekurv optimalisering

Helly Hansen sender kunder med avbrutte kjøp en e-post i håp om at de returnerer og fullfører kjøpet.

Hvorfor forlates handlekurven?
Ofte bruker kunden kjøpsknappen for å få mer informasjon (f.eks.få se pris inkl.frakt) uten at kunden har noen intensjoner om å handle der og da. Andre mulige årsaker til at man forlater handlekurven kan være lite brukervennlige kasseløsninger, at kundene tvinges til å registre konto for å kunne handle, at kunden av egne grunner må avbryte kjøpsprosessen, at kunden ikke har rabattkode, at produktet er for dyrt eller mangelfull produktinformasjon. Disse og flere andre årsaker kan det gjøres noe med.

Hvilke tiltak bør du vurdere?
Det viktigste tiltaket er altså å sende ut en e-post hvor personen som avbrøt handelen blir tilbudt å fullføre handelen på et høflig vis. I tillegg til dette finnes det flere gode tiltak som f.eks.å tilby hjelp dersom kunden blir inaktiv i handlekurvenn (chat eller handlekurv sendt på e-post).

Handlekurv optimalisering

Ved 30 sekunders inaktivitet i handlekurven tilbys brukeren å få tilsendt handlekurven til sin e-post slik at vedkommende kan gjenoppta handelen ved et senere tidspunkt.

Er dette lovlig?
Ja det er det, og bedrifter som Helly Hansen, Komplett og flere bruker løsningene allerede.

Hvordan kommer du i gang?
Det er spesielt to aktører som er å verdt å vurdere i dette markedet, og Ko&Co har et godt samarbeid med og god kjennskap til begge og kan hjelpe deg med å velge den som er best for ditt behov. Ta kontakt med oss i dag for hjelp til å komme i gang. Les mer om aktørene her: VeInteractive.com eller ServiceMail Nordic.

Skriv en kommentar

Laster