Web

Få bedre synlighet med SEO i Google

Godt og relevant innhold er den raskeste veien til god synlighet i Google og for å holde på både eksisterende og nye kunders oppmerksomhet.

For å sikre at du er synlig i Google, enten ved hjelp av SEO, betalt søk (SEM) – eller begge deler har jeg satt opp noen tips som kan gi din bedrift bedre synlighet, økt trafikk og flere kunder.

Rådene under vil hjelpe deg godt på vei til en god SEO optimalisering av dine nettsider.

Tenk på brukeren

Vær opptatt av brukervennlighet – sett brukeren først, Google belønner god brukervennlighet. Ha raske nettsider som er oversiktlige og enkle å navigere på. Det skal være enkelt å forstå hva nettsiden din handler om med en gang en bruker går inn på den.

Indeksering

Sørg for å ha en god struktur på nettsidene så det er lett å finne frem, både for brukere og Google. For at alle sider på nettstedet ditt skal være indeksert, er det viktig at de er linket i menyen eller på en nyhet/blogg side.

Test av indeksering

Du kan enkelt sjekke om sider er indeksert ved å skive inn site:http://eksempelnettside.no i søkemotoren. Om siden ikke kommer opp som et treff er den ikke indeksert.

Overskriften – straight to the point

Det bør ut i fra overskriften være tydelig hva siden eller innlegget handler om. Plukk ut ett eller flere nøkkelord som du bruker både i overskrift og ingress. Nøkkelordet bør også legges inn i meta-beskrivelsen, og du kan gjerne bruke frasen du tror en bruker ville søkt på som overskrift.

Lenker

Å ha lenker inn og ut fra nettsiden din vil bidra til å forbedre din rangering på søk. Men det er noen ting man skal være klar over i denne sammenheng.

Forsøk å få anerkjente nettsider som for eksempel aviser til å lenke til nettsiden din. Dette kan gjøres ved å skrive relevant innhold med god kvalitet. Husk at innholdet bør henge sammen med ditt fagområde eller firma.

Alle nettsteder som lenker til deg vil forbedre din SEO, bortsett fra nettsider med dårlig innhold og lav autoritet. Sistnevnte kan ha helt motsatt virkning. Av samme grunn må man passe på at også nettsider du lenker til er seriøse sider med godt innhold.

Lenker i brødtekst teller mer enn lenker i meny og footer. Om du har skjulte lenker på nettsiden din vil ikke disse telle med.

Raske nettsider

Det er viktig med lette og raske nettsider som ikke tar lang tid å laste. Om det tar lang tid å laste nettsiden din vil den rangere dårligere i søk. Unngå for eksempel unødvendige store bilder.

Det finnes forskjellige måter å sjekke hastigheten på nettsiden din på. Du kan sjekke det i Google Analytics under Adferd/Behavior.

Du kan også bruke Google Speed test. Her får du rangering på hastigheten både på mobil og desktop, og forslag til endringer for å forbedre hastigheten.

God lesbarhet

Det er viktig med gode kontraster så det skal være lett å lese innholdet på nettsidene, både for personer med normalt syn, og svaksynte. Husk også at alle norske nettsider er pålagt å oppfylle 35 av 62 suksesskriterier for universell utforming. Du kan lese mer om universell utforming her.

Sist men ikke minst – responsivt design

Nettsidene dine må være tilpasset mobil og nettbrett, slik at det er lett å navigere seg rundt uansett hva slags enhet du benytter. Google har et verktøy du kan bruke for å teste om nettsidene dine er tilpasset mobil, verktøyet finner du her.

Trenger du hjelp?

SEO er et stort fagområde som kan være både vanskelig og komplisert å sette seg inn i. Trenger du hjelp med å forbedre synligheten og rangeringen av nettstedet ditt er det bare å ta kontakt!

 

Skriv en kommentar

Laster