Facebook lanserer atlas

Facebook lanserer displayannonsering i Atlasnettverket

Facebook tar nå opp kampen mot Google og de andre displayannonseringsnettverkene ved å relansere Atlas-nettverket de kjøpte av Microsoft. Relanseringen kan vise seg å ta et alvorlig innhogg i omsetningen av bannerannonser fremover.

De fleste annonsenettverk benytter seg av cookies for målretting mot kunder. Dette er en relativt grov måte å estimere både interesser og brukere i seg selv. Problemet med dette er at flere brukere kan bruke samme login på samme maskin, noe som vil gi en mye bredere estimering av interesser enn den brukeren som sitter foran skjermen i akkurat det øyeblikket som annonsen skal kjøpes.

I tillegg er cookies både enhets- og nettleseravhengige, dette gjør det vanskelig å spore salgene til sin opprinnelige kilde. Ta for eksempel et salg fra en bruker som gjør produkt-research på jobb-PCen, fortsetter på telefonen på veien hjem og kjøper på PCen hjemme. Dette vil attribueres til PCen hjemme, ikke PCen på jobben og mobilen i tillegg. Vi kan dermed enkelt forklart ikke se hvilke hvordan denne brukeren kom til nettstedet vårt i første omgang.

At Facebook skulle se potensialet i dette markedet var forventet av de fleste i bransjen. Selskapet sitter på svært nøyaktige data om alle sine brukere. Dette gjør at man kan målrette svært spesifikt i sine kampanjer, og samtidig få en veldig god dekning om denne informasjonen kan benyttes for målretting på eksterne nettsteder i tillegg til bare på Facebook.

For å få til dette har de derfor endret nettverket slik at man nå ikke målretter basert på cookies, men basert på Facebook-login. I de fleste tilfeller bør dette gi et mye mer nøyaktig bilde av brukeren som sitter foran skjermen når annonsen kjøpes. I tillegg gir dette også muligheter for sporing fra første visning uavhengig av enhet.

Vi tror dette vil kunne gi en boost i forhold til tradisjonelle displayannonseringsnettverk, og er spent på å se hvordan annonsekronene flyttes i løpet av tiden fremover.  Det blir også interessant å se Atlas-nettverkets spredning i tiden fremover, for det er ingen hemmelighet at for nettstedene lønner det seg med annonser som fungerer bra. Nettverket bør dermed få en forholdsvis bred dekning også blant norske nettsteder i løpet av tiden som kommer, som igjen vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe i dette nettverket.

Du kan lese mer på Atlas Solutions blogg.

Skriv en kommentar

Laster