FBmarketplace

Facebook Marketplace – en kilde til bedre data?

Det er ett år siden Facebook lanserte Marketplace, en markedsplass som skal gjøre det enklere å kjøpe og selge ting. I september kommer tjenesten til Norge.

Ferske data

Marketplace er en interessant tjeneste for privatpersoner. Men ikke minst for annonsører. Hvis vi ser på dataen bak, vil Facebook få enda mer eksakte data om hva vi er på jakt etter. De vil ha nøyaktig data om hva vi akkurat har kjøpt og hva vi er på jakt etter, og dermed kunne levere målrettede annonser basert på disse dataene. Når man i tillegg kan søke på stillingsannonser, vil våre dagsferske interesser på en helt ny måte kunne tas i bruk av annonsørene.

Mer relevanse

La oss se på et eksempel. Si at jeg har sett på en bil på Marketplace. Så plukker Marketplace opp at jeg både slutter å søke på bil, og at den siste annonsen jeg så på er solgt. Da er det mer sannsynlig at jeg er i målgruppen for bilforsikring enn ny bil.

Slik programmatiske kjøp og kjøp i sosiale medier fungerer i dag vil jeg kunne få bilannonser en god stund etter at jeg faktisk kjøpte en bil. Kanskje til stor irritasjon. Som markedsførere er det ikke mye som gleder vårt hjerte mer enn å kunne være pinlig relevante for målgruppen. Derfor ser vi på Marketplace som et veldig positivt steg i denne retningen.

Vi er ikke så opptatt av om tjenesten vil være en stor konkurrent til Finn.no eller om tjenestene kan fungere i synergi med hverandre. Men vi synes det er veldig spennende med denne ekstra dimensjonen av datainnsamling.

 

Skriv en kommentar

Laster