zigzag1

Fremtidsbyrået må beherske endring

Endringene i medie-, reklame- og kommunikasjonsbransjen går raskere enn noen gang og dette påvirker hvordan vi som byrå må sette sammen vår kompetanse for å møte kundenes behov. Ko&Co blir fem år i år og vi jobber kontinuerlig med å sikre at vi som tjenesteleverandør og digitalbyrå møter kundenes behov. Men hvordan vil de neste tre til fem årene bli? Hva har vi lært gjennom de siste årene og hva ser vi når vi tenker på fremtiden?

Jeg tror fremtidens medie- og kommunikasjonsbyrå må beherske kombinasjonen av strategisk kommunikasjon, målgruppeinnsikt, teknologi, dataanalyse, databruk og kreativitet i mye større grad enn i dag. En av flere årsaker til dette er fordi globale plattformer som Google og Facebook har sørget for at en hel verden opplever merverdi ved å benytte deres teknologi når de skal kommunisere med hverandre og konsumere innhold. Disse teknologiske endringene påvirker like mye medier, bedrifter og privatpersoner og de skjer nesten på samme tid.

Bruken av smarttelefon og sosiale plattformer har endret hvordan forbrukere kommuniserer, påvirkes, konsumerer medier og orienterer seg før sine kjøp. Innsikt og teknologisk forståelse for disse endringene er avgjørende for å kunne forstå hvordan man skal kommunisere med målgruppene på deres premisser og lykkes med sin markedsføring

Dette er krevende omstillinger for de bedriftene som opplever at verdikjeden deres blir endret, eller at de mister kontakten med målgruppene sine. For medie- og reklamebransjen har disse endringene vært krevende og de er fortsatt krevende fordi forbrukerne hele tiden får større makt over hvordan de selv ønsker å konsumere innhold.

Uansett hvilken plattform man skal annonsere på, eller hvilken teknologi man skal bruke, så er det viktigere enn noen gang å sikre at det som kommuniseres er relevant, skaper verdi, er ekte og at annonsørene er tydelige på hva de står for og leverer. Makten forbrukerne har i sosiale medier kan virke skremmende for mange bedrifter. Vi har blitt «superconnected» gjennom håndholdte enheter og disse enhetene styrer hvordan vi som forbrukere orienterer oss og påvirker vår preferanse innen ulike merkevarer.

Vi følger nyhetsstrømmen gjennom mobilen og vi blir påvirket av venner og bekjentes engasjement som aldri før. Vi ser dette stadig oftere. Når vi som forbrukere oppfordres til å kaste våre Fischer-ski og snu ryggen til Fischer fordi de valgte å si opp sin sponsoravtalen med Therese Johaug, vil Fischer (uansett om de velger å «likevel» støtte henne) miste ansikt til forbrukerne som støtter Johaug. Uansett hva Fischer velger å gjøre videre, er skaden skjedd og vi føler at de ikke lenger er på lag med oss og Johaug. Vi ser dette også i USA hvor forbrukere boikotter selskap som støtter Trump. Med et tastetrykk opplever bedrifter konsekvensene av forbrukernes vrede og hele selskap kan miste sitt eksistensgrunnlag over natten om de ikke passer på merkevaren sin.

Når medie- og reklamebyråene skal løse morgendagens utfordringer for annonsørene er det ikke lenger nok å ha de beste kreative løsningene eller de rimeligste prisene på mediekjøp. Det vil handle like mye om forståelse for virksomhetsstrategi, målgruppeinnsikt, teknologi, markedsanalyse og kreativitet for å forstå de utfordringene annonsører står ovenfor.

Annonsørene vil alltid ha behov for å leie inn ressurser for øke inntjeningen, redusere kostnader eller få hjelp til å øke sin konkurransekraft i markedet. Bedriftene er spesialister på sine produkt og sine målgrupper og forventer at byråene har den kompetanse de selv ikke har. Jeg tror fremtidens byrå i større grad enn i dag må bygge sin virksomhet rundt kundenes behov og inngå som en partner hvor utveksling av kunnskap og læring må inngå som en naturlig del av kontrakten. Dette vil inspirere begge sider til å øke sin kompetanse og kreativ prøving i kommunikasjonsprosjekter.

Da den teknologiske utviklingen går raskt, vil en kunne høste mer av et gjensidig samarbeid hvor konsulenter og rådgivere må agere mer som partnere med større eierskap. Dette tror jeg vil gi større fleksibilitet og bedre resultater, enn dagens arbeidsmodeller som i praksis ofte fungerer som et digitalt ordremottak for bestilling av mediekampanjer eller kreative løsninger. Dette vil kreve mye, både av byråene og kundene, men samtidig vil det bidra til en større gjensidig læring og raskere evaluering av aktiviteter som blir gjennomført.

Når Ko&Co ble etablert var det nettopp med visjonen om å skape et byrå som kunne være et bindeledd mellom teknologi og kommunikasjon til kundenes beste. På mindre enn 3 år har mange av de måtene vi tidligere jobbet på endret seg. I dag jobber vi ofte i sanntid med testing av budskap, innhold, bilder og utforming for å påvirke hvordan målgruppene tar til seg budskapene og konverterer i form av kjøp eller andre KPI`er. Selv om mange fortsatt mener at rendyrking av en fagretningen gir mest styrke, tror jeg at nettopp det å være endringsvillig og beherske distribusjon og kommunikasjon på tvers av digitale plattformer er det som må til for lykkes i dagens fragmenterte medielandskap. Det er her vi i Ko&Co har vår styrke og det er her vi opplever at nøkkelen til å lykkes ligger for mange av kundene våre.

Skriv en kommentar

Laster