Singularity-Flickr-Creative-Commons-4389349821_ac067947d7_b

Fremtidsbyrået – Digital urbefolkning

Kan vi trene på endringsprosesser?

Hva tror vi blir viktig for oss som en tjenesteleverandør og digitalbyrå fremover i et femårs perspektiv? Dette er den umulige oppgaven ansatte i Ko&Co fikk som hjemmelekse i juleferien.

Få, om noen har klart å treffe med sine fremtidsscenarioer. De mest defensive tar ofte feil, og de mest offensive blir ikke trodd. Økonomi-eksperter og eiendomsmeglere kunne ikke forestille seg veksten i boligpriser vi fikk i 2016. Verken politikere eller professorer så krakket komme sist det stupte på børsen, eller gangene før dette. Og ingen trodde på gründeren bak Nettavisen Knut Ivar Skeid da han sa at papiravisene ville forsvinne.

Hva kan vi lære av dette? Om noe, har vi lært at mediebransjen utvikler seg i raskt tempo, og at alle må akseptere og forstå behovet for en tilstand med løpende omstillinger uansett hvor vanskelige dette oppleves for ansatte og ledere. Jeg tror også man kan trene på å gjennomføre endringer etter samme prinsipp om en brannøvelse. Når ting først skjer har fortiden vist at vi bruker for lang tid på å identifisere tiltak og oppgaver.

Naturlig nok forsøker vi å forstå fremtiden ut i fra eget perspektiv. Programmerere tror koding blir viktig, kreatøren tror kreativitet blir den fremste egenskapen. I Ko&Co er det også slik, med flere entusiaster fra ulike fagområder. Ingen av oss vet fasiten, men mange spennende besvarelser har det blitt, og ikke minst gode diskusjoner på morgenmøtene våre. Diskusjoner der vi må erkjenne at alle har rett, i alle fall inntil videre.

Her kan du lese hva Joel har tenkt på i julen.

Ny markedsfører anno 2020

De som går skole nå, og har gjort det de siste par årene «prater» flytende teknisk. De har ikke lært seg sosiale medier, de har vokst opp med dette som en forlengelse av deres sosiale liv.

Jeg tror landskapet vil bli formet mye av at en ny skare tverrfaglige er i arbeidsmarkedet. De er innfødte i det tekniske vi andre har måttet lære. Det er ikke lenger digital markedsføring, kun markedsføring og markedsføringsmiks. De forstår kode, mange kan kode i tillegg, inkludert scripting.

De kan derfor forstå det store bildet raskere og mer korrekt enn mange nåværende markedsførere (hvordan påvirker forskjellige systemer hverandre). Analytics, AdWords, Adform – dette vil være verktøy på linje med Office-pakken for oss. Det er noe man bare kan. Jeg så dette på NITH når jeg tok bacheloren min, og tror det vil bli mer og mer gjeldende fremover. Grunnen til at jeg sier det, er at jeg tror veldig mange bedrifter vil ansette minst én slik, som kan mye om alt.

Vår jobb som byrå vil være å være veldig teknisk dyktige så vi kan prate godt med denne/disse personene, og komme med know-how og erfaring de mangler.

Kanskje rollen vil være mer en støttespiller på retainer enn et fullservice byrå?

Skriv en kommentar

Laster