6sekunder

Gone in six seconds

Det er på film de fleste historier virkelig kommer til liv. Ikke bare fra Spielberg og Tarantino, eller på store lerret i større saler. Trenden viser at de fleste av oss i dag foretrekker å bli snakket til i via levende bilder. Algoritmene til Facebook og Google er helt enig, og Youtube vokser som aldri før. Hvis du lurer på hvor stor den kanalen er blitt så kan jeg minne om at Prebz og Dennis er blitt en spillefilm som går på kino. Men det er den krympende delen av levende bilder som er aktuelle i 2017/2018, og da mener vi lengden. Vi snakker om 6-sekunderssnutten.

Tydelig trend

Data fra Google og Facebook indikerer at vi foretrekker å se kortere snutter generelt. Så da avduket de likeså godt den sannheten sammen med og under Sundance Film Festival. Vi liker informasjon i sammendrag som hurtigst mulig formidler innholdet. Om det er nyheter, gaming eller reklame har lite å si. Det ser vi også spor av i tradisjonelle kanaler som TV. Nielsen så at i 2011 var prosentandelen TV-reklamer på 30 sekunder på ca. 50%. Bare 35% av reklamene var 15 sekunder lange. Men innen 2015 var begge disse standardlengdene på ca. 45% hver. Det forteller oss hvor vi er på vei, på tvers av plattformer og kanaler.

Google og Facebook har de nå blitt enige – du skal få se mer av reklame som varer i ca. 6 sekunder. Det snakkes om at vår attention span er på vei nedover. Men det viser seg at forskningen ikke er helt sikker likevel. Det vi vet sikkert er at forbrukerne ønsker å bli utsatt for mindre reklame, og at den skal være relevant. Det tar mammutene i San Fransisco konsekvensene av.

Mobilbruk gir nye brukervaner

En av årsakene er at halvparten av alle mellom 18-49 foretrekker mobilen når de skal se videoinnhold. Selv når de sitter i stuen med tilgang til TV. Derfor får nå markedsførere tilgang til nye bumper ads på 6 sekunder. De kan legges inn sekvensielt som en del av en serie, eller som enkeltstående snutter. De er små og enkle. De skal bare dukke opp og si hei, for så å forsvinne igjen. Du vil derfor se mindre store reklamer før selve videoen din starter (pre-rolls).

Mange små av en å

Derimot vil du få flere små drypp gjennom videoen du har valgt å se, i form av 6-sekunderssnutter. Dette nye formatet presenterer store utfordringer for oss historiefortellere. Men mest av alt gir det oss nye muligheter. Man kan gå veldig lett inn – ett bilde, en tone, en tekstlinje – og prøve å virkelig holde momentet gjennom 6 sekunder alene. På samme tid kan man lage en mye lengre film, for så å kutte den opp i mindre deler og feste ved nye små tekstplakater som løfter frem unike talkingpoints. Audi hadde noen fine varianter (Querpass og Quantensprung) som var en del av et større konsept.

Nå blir vi altså utfordret på å fortelle gode historier enda mer effektivt. Det synes vi er spennende og gleder oss til å ta fatt på oppgaven sammen med våre kunder.

 

Skriv en kommentar

Laster