bladkiosken på iPhone 6

Google straffer sider som ikke er mobilvennlige

Mobilens stadig mer sentrale posisjon blant brukerne av digitale tjenester får nå nye konsekvenser for bedrifter som ikke har tilpasset seg. Fra og med 21.april 2015 gir Google dårligere plassering for ikke-mobilvennlige sider.

Mobilen blir stadig viktigere

For de fleste av oss er det ikke noen nyhet at mobilen står for en betydelig andel av trafikken på nett. På topp finner vi VG Mobil med over 1,1 mill brukere pr uke. Overgangen til responsive nettsider har vært en av de største trendene de siste årene, og brukervennlig mobil betaling blir kanskje den viktigste neste trenden fremover. Det spås at halvparten av oss vil bruke mobilbetaling innen 2020. I tillegg til dette har altså nå Google satt ned foten og straffer ikke-mobil-vennlige nettsider med lavere ranking.

Google tjener penger når brukerne får løst oppgaver via Google. For da er også annonsørene betalingsvillige. Og mobilvennlige sider er derfor den nye viktige faktoren til på listen over hva du må ta hensyn til for å sikre gode posisjoner i søkeresultatene. Dette gjelder i første omgang for søk fra mobil.

Hvordan sjekker jeg mitt nettsted?

Alt du trenger å gjøre for å teste er å gå inn på lenken under. Da får du svaret «Ikke mobilvennlig» dersom siden din ikke tilfredsstiller kravene.

Test om ditt nettsted er mobilvennlig her.  

Hva betyr dette for mitt nettsted?

Et ikke-godkjent nettsted vil resultere i økte kostnader ved annonsering på Google eller mindre trafikk fra søketjenesten. Begge gir negativt utslag på din bunnlinje. Er du usikker på hvor mye av trafikken ditt nettsted får fra mobil – sjekk dette i din nettstatistikk (f.eks.Google Analytics). Vi erfarer at trafikk fra mobil normalt er 15-30%. For enkelte nyhetsnettsteder kan det derimot være over 50% mobiltrafikk.

Hva gjør jeg om nettstedet mitt ikke er mobilvennlig?

Dersom du ikke får godkjent nettstedet bør du gjøre tiltak snarlig. Følg rådene du får i testen over, les Google Mobile Guide og ta en prat med din nettstedsleverandør. Ko&Co har kunnskap til å hjelpe deg om du står fast.

Husk at selv om nettstedet får godkjent på testen, så kan det fremdeles være flere forbedringsmuligheter for ditt nettsted.

Kilder: Google om mobilvennlige sider 

Fordyp deg på: Moz om mobilvennlige sider

Skriv en kommentar

Laster