prosjektleder_01

Hva er riktig redaksjonelt miljø for mitt produkt?

Kontekstuellannonsering gir kvalitetstrafikk 

Som medierådgiver skal vi vite hvor vi kan treffe målgruppen til kunden vår til riktig tid for å påvirke i en eller annen retning. Dette er en spennende og utfordrende arbeidsprosess der vi stadig prøver og feiler, og optimaliserer igjen.

En av mulighetene som er tilgjengelig er kontekstuell annonsering. Produktet vi har erfaring fra kommer fra teknologileverandøren Essens. Essens har avtaler med både Schibsted og Aller Media.

Hvordan fungerer det?
Regnskogfondet har jobbet med kontekstuelle annonser i noen år nå, derfor bruker jeg dem som eksempel. Den kontekstuelle annonseringen fungerer slik at om du leser en artikkel på Aftenposten om eksempelvis palmeolje vil det være stor sannsynlighet at det kommer opp en relatert annonse fra Regnskogfondet om dette tema.

palmeolje

Regnskogfondet blir plassert i et relevant redaksjonelt miljø, og tilfører leserne til Aftenposten en merverdi ved å kunne lese mer om lignende tema på deres sider. Inne på nettsiden til Regnskogfondet er det en godt synlig mulighet til å støtte Regnskogfondet ved å bli regnskogvokter. Redaksjonen til Aftenposten kan når som helst velge å ta bort annonsen der de mener sammenhengen med den redaksjonelle saken og annonsen blir uheldig.

Hvordan må jeg tilrettelegge mine nettsider?
Regnskogfondet har implementert et script på siden sin slik at Essens har tilgang til innholdet på siden deres. Ved hjelp av teknologien scanner Essens artikler fra Aftenposten, og scanner tekst på Regnskogfondet sine sider. Når det finnes match blir det automatisk laget en annonse. I utgangspunktet stiller Regnskogfondet hele innholdsdatabasen sin til disposisjon. Jo mer innhold å matche opp mot, jo flere muligheter for match i Aftenposten og visninger av annonsen i relevant miljø. Du kan likevel utelukke artikler enkelt ved å legge inn en ekstra variabel i metabeskrivelsen på nettsiden din.

kontekstuell annonsering

Tekst markert i gult blir hentet fra nettsiden til Regnskogfondet direkte inn i annonsen i et redaksjonelt miljø. Systemet velger ut den artikkelen som har best match og annonsen som har best effekt. Sensitive eller upassende artikler deaktiveres automatisk.

annonserf

Ta kontakt dersom du lurer på hvordan du kan utnytte mulighetene med kontekstuell annonsering.

 

Skriv en kommentar

Laster