De aller fleste bedrifter og organisasjoner i dag, bruker Facebook til markedsføring av sine produkter og tjenester. Men hvordan kan vi egentlig kontrollere og vite at de som ser annonsene, ikke blir overeksponert?
Frekvens viser et gjennomsnitt av hvor mange ganger publikummet har sett annonsen din. Mange opplever å se den samme annonsen flere ganger daglig. Dette kan gjøre mer skade enn nytte, fordi brukeren sannsynligvis opplever annonsen som forstyrrende og masete. Det er nemlig ikke mulig å bestemme frekvenstak for Facebook-annonser som deltar i auksjon. For å få full kontroll over frekvens, må annonsene optimaliseres for rekkevidde og du betaler en fastpris for annonseringen, noe som oftest ikke lønner seg da det er dyrere enn å delta i auksjon. Dersom målet er basert på optimalisering for konverteringer, har ikke annonsøren mulighet til å bestemme hvor ofte annonsen skal vises for samme person.
Det er selvfølgelig mulig å følge med på frekvenstaket underveis, men dette kan bli tidskrevende dersom man har flere kampanjer og mange annonser å holde styr på samtidig. Årsaken til at vi ikke kan bestemme eller begrense annonsefrekvensen i auksjonen, handler om Facebook sine egne algoritmer.
Et godt tips til alle annonsører som kjører Facebook-kampanjer over en lengre periode, er derfor å alltid ha noen ekstra kreativer i bakhånd. Da har man mulighet til å endre bilder eller video, slik at brukerne unngår å se den samme annonsen om-og-om igjen. Variasjon kan samtidig gjøre budskapet ditt mer interessant og bidra til økt oppmerksomhet. Det er også viktig å følge med på den anslåtte rekkevidden som Facebook gir oss når vi definerer målgruppen i kampanjeoppsettet. Dersom rekkevidden er lav og målgruppen for spesifikk, vil sjansen for at annonsene vises ofte til samme person være høy. Er publikummet ditt for bredt derimot, vil du sannsynligvis ende opp med å vise annonsene dine for personer som ikke finner innholdet eller budskapet relevant. Lag heller flere kampanjer og del opp publikummet ditt for bedre segmentering. Vi må med andre ord sørge for riktig balanse mellom rekkevidde, målgruppe og kreativer.
Facebook er en av de mest populære kanalene for annonsering i Norge, og i følge tall fra Ipsos SoMe-tracker Q4 2018, har 3 359 000 personer sin egen brukerprofil. Med så mange brukere, har vi gode sjanser for å nå ut til svært mange potensielle kunder. Kanalen gir oss i tillegg en rekke segmenteringsmuligheter, hvor vi kan målrette annonser basert på demografiske og geografiske kriterier. Vi kan også lage mer avanserte målgrupper med egendefinerte publikum, ved å konfigurere Facebook pixelsporing til bedriftens nettsted. Så lenge vi har et tydelig mål og vet hvem vi ønsker å annonsere mot, er det ganske enkelt å opprette gode facebook-annonser.
Dersom du har spørsmål relatert til facebook og frekvenstak, kan du sende en e-post til linda@koogco.no.
Ta kontakt med oss i KO OG CO for en uforpliktende prat om mulighetene for deg og din bedrift!