De aller fleste har vært innom Pinterest og latt seg inspirere. Brukertallene i Norge øker stadig, så hvordan kan din bedrift benytte plattformen og nå ut til relevante målgrupper? I denne artikkelen får du informasjon om hva Pinterest er og hvorfor bedrifter bør ha en tilstedeværelse i kanalen. Vi deler også tips og triks for hvordan din bedrift kan bygge merkekjennskap, både gjennom organisk innhold og betalt annonsering.
Pinterest er en digital plattform hvor du kan søke etter nye ideer, finne oppskrifter eller bare bli skikkelig inspirert. Innholdet her kalles Pins, og disse kan organiseres og lagres til egne tavler, slik at du enkelt kan finne tilbake til dem. Tavlene fungerer litt på samme måte som et mood board som også kan deles med andre. Pinterest er bygget opp på samme måte som mange andre kanaler, med en startfeed hvor du får opp Pins, folk og bedrifter basert på nylig aktivitet og innhold du sannsynligvis vil like.
I følge Ipsos SoMe tracker for Q4 2020, har rundt 1 056 000 personer i Norge opprettet en profil på Pinterest. Fordelingen blant brukerne er 72% kvinner og 28% menn. Så hvorfor er folk på Pinterest og hva gjør de egentlig der? Kort oppsummert bruker de fleste kanalen til å
Typiske målgrupper man kan finne på Pinterest er personer som snart skal gifte seg, folk som skal pusse opp eller de som planlegger store arrangementer eller ferieturer.
Bedrifter har stort potensiale for å nå ut til relevante målgrupper i Pinterest-universet, men det lønner seg å investere litt tid når du først setter i gang. Start med å opprette en bedriftsprofil og jobb med tavler og organisk innhold som reflekterer hvem bedriften din er, samt hva som tilbys av produkter og tjenester. Dessuten er Pinterest en super kanal for merkevarebygging gjennom å inspirere, formidle og dele Pins til et mottagelig publikum. Det er nemlig slik at personer som bruker Pinterest gjerne er i et positivt mindset når de søker etter gode tips og inspirasjon. Dette er altså et veldig godt utgangspunkt når du skal presentere merkevaren din ut til brukerne!
IKEA har lagt mye arbeid i å bygge opp sin Pinterest konto, ta en titt og la deg inspirere.
Pinterest har gode løsninger for annonsering hvor bedrifter har mulighet til å optimalisere kampanjer basert på hva de ønsker å oppnå. De vanligste målene er å drive bevissthet rundt en merkevare, få folk til å vurdere et produkt eller en tjeneste og øke bedriftens inntekt gjennom salg. I likhet med andre populære kanaler, kan du konfigurere og installere en tag på nettstedet ditt. Pinterest-taggen må på plass slik at du kan måle resultatene av annonsene dine.
En vanlig felle mange går i er å kjøre samme strategi i alle kanaler. For selv om målet med annonseringen er salg, så betyr det ikke at et annonseformat passer like godt på Pinterest som det kanskje ville gjort på f.eks Facebook eller Snapchat. Her kommer derfor noen forslag til hva du bør sette søkelys på for å lykkes med markedsføring på Pinterest.
Fokuser på det visuelle
I likhet med Instagram er dette først og fremst en visuell kanal. Benytt overbevisende bilder eller video som skiller seg ut designmessig. Ikke vær redd for å ta i bruk tydelige kontrastfarger og inkluder gjerne mennesker for et mer personlig preg og uttrykk.
Originalitet
For å bli lagt merke til er det viktig at dine Pins skiller seg ut blant massen. Bruk elementer som folk kjenner igjen, og skap interesse ved å legge til en «interessant vri» som vekker brukernes oppmerksomhet.
Vær relevant
En stor fordel med Pinterest er at innholdet som publiseres har en mye lengre levetid sammenlignet med andre kanaler, hvor det som deles ofte «drukner» i nyhetsfeeden. Bygg ideer basert på kontekst og tilpass ut ifra sesong, høytider, kultur og milepæler i livet. Det handler om å være relevant og oppfylle kundens behov. Du kan lese mer om kundereisen i denne artikkelen.
Positivitet
Moduset folk er i når de søker inspirasjon på Pinterest er søkende, drømmende og optimistisk. Fokuser på løsninger og lysten brukerne har til å prøve ut nye ting.
Handlingsoppfordring
Gode pins inspirerer og påvirker andre til å teste ut nye ideer. Et godt tips er derfor å bruke en steg-for-steg-tilnærming eller how-to instruks. Sørg alltid for at URL til landingssiden du leder brukerne til fungerer korrekt og vær klar i kommunikasjonen med tydelig call-to-action.