Alle iOS enheter får nå valget om å velge bort sporing av data på app-nivå. Dette påvirker all annonsering på Facebook via Pixel og SDK sporing negativt.
Segmenteringsmuligheter for blant annet demografi og interesser reduseres. Endringene skaper i tillegg begrensninger for konverteringssporing, noe som fører til store konsekvenser for annonsørene.
Dette gjelder ikke bare annonsering på Facebook, men også Snapchat, Instagram og LinkedIn blant annet.
Videre har Google siden 2020 gått ut og sagt at de går cookieless. Dette innebærer at all tredjeparts data forsvinner i Google Chrome. Det vi fortsatt kan se i for eksempel Google Analytics er antall økter, men informasjon om hvilken plattform eller annonse de trykket seg inn via vil forsvinner. Ved annonsering vil vi bare ha mulighet til annonsere mot de som faller innenfor “grupper av interesser”, les under om FLoC algoritmen.
De forskjellige plattformene har kommet med løsninger til hvordan vi fortsatt kan markedsføre på best mulig vis, men løsningene sikrer ikke annonsering slik vi har vært vant til. Disse løsningene er ingen “kur” mot disse begrensningene, men demper “skaden” på markedsføringen.
Facebook har en løsning der vi i tillegg til Pixel og/eller SDK sporing implementerer et API på nettstedet ditt som sender konverteringer direkte fra serveren til Facebook. Dette fungerer på samme måte som offline konverteringer og førsteparts data.
Videre så har Google sagt at de har funnet en løsning som de kaller for FLoC som er kohortsporing.
Federated Learning of Cohorts (FLoC) er en GDPR vennlig løsning som har til hensikt å levere relevante annonser “ved å gruppere store grupper av mennesker med lignende interesser”.
Les mer om Googles FLoC løsning her
I følge Google skal FLoC levere 95% av konverteringer per brukt spend sammenlignet med cookiebasert annonsering. Dette igjen vil variere etter mengde data, algoritmen til “klyngen” og styrken til den målrettede interessen.
Løsningen på dette kan være at de nettbutikkene som utelukkende har livnært seg på DCO må starte med å etablere en ny markedsføringsstrategi. Har din nettbutikk kun hatt DCO markedsføring burde du fokusere mer på SEO, innhold, dCPM, epost og video som mulige tiltak for å holde på relevansen og kundene.
Kobler er en unik og fin måte å levere display annonser på norske nettaviser og artikler som du vil være assosiert med. Med kontekstuell annonsering så velger vi ut nøkkelord som artiklene må inneholde, også får du annonsene dine vist til publikummet når de er i modus for informasjon om valgt tema. Like enkelt som det er å knytte seg opp mot artikler kan du også velge å avstå fra å kobles til negative nøkkelord og artikler.
Eksempel her er om du vil selge hytter på Hemsedal. Nøkkelord som artiklene skal inneholde er alpinanlegg, langrenn, slalåm, puddersnø, hyttesalg. Negative nøkkelord kan være snøskred og ulykker, og så videre.
Les mer om hvordan Kobler kan hjelpe din bedrift her
Titt også på andre kanaler som folk flest går til for å få inspirasjon og informasjon, dele innhold og test hvilke saker / annonser som publikummet responderer best på.
Facebook er fortsatt en kanal mange går til for å få inspirasjon og informasjon, så det å lage lengre videoer der produktet blir vist i relevante omgivelser og/eller blir vist frem på en fin måte er A-OKAY. Tenk TV-Shop 1990-2008.
Testing har alltid vært viktig, men enda viktigere nå.
Godt og relevant innhold har lengre levetid enn gammeldagse push annonser. Sett av midler til godt innhold vil gi bedre verdi for din bedrift.
Og som toppbildet til saken sier, vi må gå tilbake i tid og tenke hvordan vi samlet inn data før cookies ble oppfunnet.